Ernest Cline: Ready Player One
Az utóbbi pár év során kiderült, hogy nekem nem szabad
YA-regényeket olvasnom, mert abból semmi jó nem származik, legfeljebb felviszi
a vérnyomásomat, és a végére érve esküdözhetek (megint), hogy soha többet. Szerencsére most nem volt
erre szükség, pedig a könyv által megcélzott korosztályok (azok, akik a ’80-as
években töltötték a kamaszkorukat, és azok, akik most) egyikébe sem tartozom,
épp a kettő között vagyok valahol, ráadásul sosem voltam nagy játékos (őszintén
szólva még kicsi sem). Mikor hallottam róla, még nem tudtam, hogy el fogom-e
olvasni, de aztán a hétvégén nosztalgiaestet tartottunk, ahol előkerült a
mostanában hódító Kung Fury (amihez
David Hasselhoff készítette a True Survivor című promót, amely rövid idő alatt bejárta az internetet), és
kedvem támadt folytatni a tobzódást.
Mert talán ez a legjobb szó erre a könyvre is, a tobzódás. Van itt minden, kérem szépen,
ami szem-szájnak, geeknek ingere, nem is kezdem felsorolni. A szöveg azt
csinálja velünk, amit a szereplők egymással: vizsgáztatja a ’80-as évek
popkultúrájával kapcsolatos lexikális tudásunkat. Helyenként felkelti az
érdeklődésünket bizonyos dolgok iránt, máshol viszont csak oda-odavet valamit, hogy bebizonyítsa, milyen menő, hogy ő ezt tudja. S ha én
is tudom, összekacsint velem. Épp mint James Halliday, az OASIS alkotója (ez gyakorlatilag egy virtuális világ), aki egy grandiózus játék
díjául ajánlja fel örökségét (ami nem kicsi), a játék lényege pedig az, hogy a győztes olyan
tökéletes ismerője legyen Halliday saját rajongása tárgyának, mint ő maga (és
persze Halliday életének is). Halliday attitűdje meglehetősen problémás, több
szempontból is, de ne legyünk ilyen szőrszálhasogatók, egy őrült zseni
határtalan vagyonnal úgyis azt csinál, amit akar, akkor is, ha ezáltal gyakorlatilag az emberiség sorsával játszik.
A történet maga végtelenül egyszerű és már ezerszer
hallottuk/láttuk: a szegénylegény elindul szerencsét próbálni, hogy meglelje a
kincset, amelyet persze rajta kívül a birodalom összes hercege, grófja,
satöbbije is hajt, ki kell állnia a próbákat, bizonyítania kell rátermettségét,
meg kell mentenie a lányt, le kell gyűrnie a sárkányt (na jó, Mechagodzillát),
és le kell vonnia a tanulságot. Persze talál magának segítőket, akik nélkül nem
boldogulna, és ellenségeket, akikkel szemben méltóvá válhat a győzelemre, mi pedig izgulhatunk, hogy sikerül-e neki. A szöveg a felszínen
hihetetlenül részletesnek és rétegeltnek mutatja magát, hiszen a rengeteg
kulturális referencia mellett tartalmaz egy rakás rejtvényt, társadalomkritikát,
némi konyhafilozófiát, ám egy kicsit minden el van kenve. A világ, amelyet
felvázol, a nem túl távoli jövőben van, és egyáltalán nem elképzelhetetlen,
hogy hasonló irányba tartunk. A bemutatása viszont sarkított,
ahogy a társadalomkritika is népmesei egyszerűségű ("gonosz" nagyvállalat, na igen). A karakterekről már nem is
beszélve. De tegyük a szívünkre a kezünket: nem kértük kisgyerekként újra és
újra a kedvenc történeteink újramesélését? Nem ezt tesszük még ma is? Miért ne
lehetne megint élvezetes végigmenni az árva fiú útján, megküzdeni a
csúnya-gonosz ellenséggel a hőn áhított kincsért?
Félreértés ne essék, a szöveg egyszerűségét nem tartom
hibának. Szórakoztató, popkulturális termékről van szó,* és ezt a funkciót
tökéletesen el is látja, s nem is próbálja másképpen pozicionálni magát. A
népmesei sablon miatt egyértelmű, mi lesz a vége, mégis élvezettel olvastam,
gyakorlatilag egyszer ültem neki, és kivégeztem. A legdirektebb eszköze természetesen
a nosztalgia – hiába nem a ’80-as évek Amerikájában töltöttem a kamaszkoromat,
a felhalmozott lexikális anyag egy jelentős szelete még számomra is otthonos
volt. Most komolyan, Rocky Horror Picture
Show-val engem bármikor meg lehet venni (ezt is épp a napokban néztem újra,
yay!), és ki ne ismerné (legalább hallomásból) a Star Warst vagy Pókembert,
esetleg a Szárnyas fejvadászt? (A
legnagyobb fájdalmam az volt, hogy ezek a referenciák a hangulatteremtésen
kívül gyakran nem látnak el semmilyen más funkciót, csak vagizunk velük és
kész.)
Én leginkább akkor „mosolyogtam össze” a szöveggel, amikor
az asztali szerepjátékok kerültek terítékre. Sok-sok időt töltöttem régebben kalandmesterkedéssel, így nálam emiatt kapcsolt be leginkább
a nosztalgiafaktor. És persze az olvasás maga is hasonló funkciót tölt be, mint
az emlegetett játékok: egy kamasz számára a kreativitás és az empátia
készségeit remekül fejleszti egy jó könyv vagy játék (legyen szó asztali
szerepjátékról vagy számítógépes játékokról, mindegy), csak más módszerrel
tudunk belekerülni a történetbe – egyiknél inkább a fantázia, másiknál inkább
az interakció a meghatározó (talán az asztali szerepjátéknál elegyednek ezek
legjobban, plusz annak van szociális jelentősége is).
Szóval mindent összevetve kellemes olvasmány volt, könnyed szórakozásnak tökéletes választás, főleg, ha egy kicsit is érdekel a korszak, amit bemutat (de ha nem, akkor is találhatsz kedvedre való pillanatokat, hiszen archetipikus sémákat használ fel, csak geek köntösben).
*...most nem bonyolítanám a dolgokat azzal a fejtegetéssel,
hogy én egyébként nem hiszek a
„tömegkultúra” illetve a „magaskultúra” elkülönítésében, egy másik könyv
kapcsán talán majd belemegyek ebbe is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése