Az utóbbi időben igen jó merítést sikerült
összehoznom könyvvásárlásaim során. Ezzel a regénnyel is sikerült
belenyúlnom a tutiba – rég volt már ennyire jó szériám!
Továbbra sem tartom magam sci-fi rajongónak, de azt hiszem, kezdek
szépen lassan megtörni ebben a hitemben, mert ez a zsáner remek eszköz,
ha ügyesen használják.
Az idő gyermekei egy olvasmányosan és okosan megírt történet
az emberről, márpedig engem legjobban az ember érdekel. Nagyon
szeretném megérteni a magam menthetetlenül idealista módján, s ebben a
próbálkozásban (és beállítottságban) Tchaikovsky kiváló partnernek
bizonyul. A sztori és a szerkezet nem újszerű, de ezt az ismerős vázat
tartalmas és izgalmas rétegekkel építi tovább. Két fő szálon fut a
cselekmény, melyek között egy harmadik is jelen van búvópatakként, hol
az egyik, hol a másik szálhoz szegődve, hogy végül mindhárom összeérjen
és egybefonódjon. A lakhatatlan Földről menekülő, új otthont kereső
emberek és a gyorsan fejlődő pókcivilizáció (ami épp az emberek egy
szabotált kísérletének félresikerült gyümölcse) története egyszerre
párhuzama és ellentéte egymásnak. A szöveg egyik fix pontja a
klasszicista tudós, Holsten, aki többnyire csak szemlélője az
eseményeknek, a másik pedig Kern doktor, aki már a terraformálás
kezdeteitől jelen van, és igyekszik alakítani is a dolgok menetét, majd testi valója pusztulása után is megőrződik a lenyomata.
A pókok világában nincs ilyen egyszemélyes fix pont, ám ők genetikusan
hordozzák magukban az őseik tapasztalatát, így minden Portia magában
őrzi az összes őt megelőző Portiát. A két faj közti kapcsolat visszatérő
mondatok és motívumok segítségével is megjelenik a történet folyamán
(pl. a tudás fejlődését az emberek fejezetében törpék vállán
egyensúlyozáshoz hasonlítják, míg a pókok ugyanezt a hasonlatot
óriásokkal használják, így teljesen átértékelődik a kép), így tart
tükröt a szerző az embernek, hiszen a pókok evolúciójában saját
kultúránk fejlődésének állomásaira és konfliktusaira ismerhetünk (megjelenik például a közösségek kialakulása, a társadalom külső konfliktusai a hangyákkal vívott háború, és belső konfliktusai a nemi egyenjogúság vagy a vallás kérdéseiben), s
reakcióik is rímelnek az emberi reakciókra, persze figyelembe véve
bizonyos faji sajátosságokat. Az ember ennek fényében egy ellentmondásos
entitás, melynek nagy szüksége van az önismeretre.
Portia labiata |
Ennek az önismeretnek jelen esetben a pókcivilizáció az egyik
eszköze. A pókok fejezeteiben eleinte felidéződött bennem a
gyerekkoromban rajongással figyelt természetfilmek narrációja, így
gyorsan kialakult a szimpátia ezekkel a talpraesett kis lényekkel. De ha
nem faltam volna annak idején ezeket a filmeket, akkor is felépült
volna ez a „baráti” viszony, hiszen Tchaikovsky az orrunknál fogva vezet
bennünket jól formált retorikájával, és szerintem akkor is kiváltotta
volna belőlem a velük-érzést, ha egyébként rettegnék tőlük. Ez pedig
kulcsfontosságú a regény mondanivalója szempontjából: a pókok a legtöbb
ember számára visszataszító és/vagy ijesztő, abjektált lények, így
különösen nehéz (sőt, elborzasztó) elképzelni őket emberi szintű
intelligenciával és kultúrával. Másrészt biológiai felépítésük okán
teljesen másképpen érzékelik a világot, más dolgokat helyeznek
fókuszukba és teljesen más működésű a kommunikációjuk. Nagyon
különböznek tőlünk, így tökéletes megtestesítői a Másiknak.
Sokszor éreztem, hogy egy pszichológiai kísérlet szereplője vagyok
olvasás közben, és úgy gondolom, hogy a szerző hatásos utat talált az
olvasóihoz, amennyiben az volt a célja, hogy elgondolkodtasson minket a
megértés fontosságáról: a kiépített szimpátia miatt az olvasó megpróbál
azonosulni a pókok másféle látásmódjával, s akaratlanul is feltűnik,
hogy ez a bizalmas megértés mennyivel egyszerűbb lehetne olyan
lényekkel, akikkel hasonlóbbak vagyunk. Mondjuk, embertársainkkal –
pedig a gyakorlat azt mutatja, hogy ez egyáltalán nem olyan egyszerű.
Mindig úgy gondoltam, hogy az egyik legfontosabb képességünk az
empátia. A megértésre való törekvés elengedhetetlen a túlélésünkhöz –
végső soron ez mozgat minket, hiszen amit megismerünk, afölött lesz
valamilyen befolyásunk, erősebb kifejezéssel: hatalmunk. De a
megismerés önmagában még kevés, a megértés nélkül nem lehet tökéletes.
Persze a tökéletesség utópia, hiszen lehetetlenség a tökéletes
megértés (legalábbis én így gondolom, így tapasztalom), de az erre való
törekvés akkor is fontos. A hétköznapi, szürke kis életemben is látom
nap mint nap, mekkora erő rejlik ebben a törekvésben. Persze tapasztalom
azt is, hogy ez gyakran hihetetlenül nehéz, de a pókokkal szólva: megéri.
Ez a törekvés követeli bennem azt is, hogy olvassak és olvassak,
könyveket és embereket, ismerjek meg minél több nézőpontot és
összefüggést, olyanokat is, amelyeket a valóságban nem lenne
lehetőségem, és az így szerzett „tapasztalatokat” kamatoztathassam az
életem során, többnyire az emberi kapcsolataimban, vagy saját magammal
szemben (hiszen saját magamat megérteni is nehéz). Ha lehetőségem lenne
beoltani az emberiséget az empátia vírusával, gondolkodás nélkül
megtenném, szabad akarat ide vagy oda. Megéri.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése