„(...) arra gondoltam, hogy az olvasás talán valamiféle átok, foglalta
össze Fowler. Lehet, hogy jobb, ha az ember a saját fejében marad.” (323.
oldal) – írja Dan Simmons Terror című regényében. De van-e garancia, hogy
a saját fejünkben biztonságban leszünk? A súlyos kötet története alapján
aligha.
William Smyth: HMS Terror az Északi-sarkon, 1837 |
Bizonyára sokan ismerik többé-kevésbé a Franklin-expedíció történetét.
Bevallom, én nem ismertem, de a regény hatására utánaolvastam a dolognak, hogy
legyen fogalmam róla, mennyi belőle a beígért „történelem”, illetve mennyi a
hozzátoldott horror. A felfedezőút és utólagos hatásainak története már
önmagában lebilincselő, de Simmons tett rá még egy lapáttal. Aprólékos, precíz
vonásokkal, ám mégis líraian festi meg számunkra az Északi-sark magányos
pusztaságát, és rengeteg információt gyűjthetünk be a korabeli hajózásról is.
Számos más felfedezőutat és hajós anekdotát is felemleget, melyek segítenek kialakítani a képet az 1800-as évekről. Ehhez társul még a korszak szellemi kultúrájának becsempészése is a Simmonsra oly jellemző intertextualitások segítségével. Az egyik kedvenc részem a Poe-novella által ihletett álarcosbál leírása, mely egyébként dramaturgiailag is kitüntetett pont a szövegben. A regény rövid, váltakozó nézőpontú fejezetekből épül fel, így nem válik monotonná, és jobban azonosulhatunk a szereplőkkel, hiszen többen is fókuszba kerülnek.
Számos más felfedezőutat és hajós anekdotát is felemleget, melyek segítenek kialakítani a képet az 1800-as évekről. Ehhez társul még a korszak szellemi kultúrájának becsempészése is a Simmonsra oly jellemző intertextualitások segítségével. Az egyik kedvenc részem a Poe-novella által ihletett álarcosbál leírása, mely egyébként dramaturgiailag is kitüntetett pont a szövegben. A regény rövid, váltakozó nézőpontú fejezetekből épül fel, így nem válik monotonná, és jobban azonosulhatunk a szereplőkkel, hiszen többen is fókuszba kerülnek.
Realizmusa eleinte furcsának hatott számomra, hiszen Simmonstól
korábban a Hyperioni énekeket olvastam, amelyben sokkal nagyobb szerepet
kapott a teremtő képzelet, de már ott is nyilvánvaló volt kutatói szorgalma,
melyet ebben a szövegben is megcsillogtat, így ugyanazt a jellegzetesen sűrű,
kultúrával, érdekességekkel vastagon tűzdelt prózát kapjuk.
Továbbra is be kell látnom, hogy szeretem a túlírt könyveket – úgy
látszik, nálam ez afféle perverzió. Persze voltak olyan szöveghelyek ebben a
hétszáz oldalban, amelyeket feszesebbre lehetett volna húzni, de úgy gondolom,
a méret és a tempó remekül illusztrálta a történetet. Ezt a többéves, lassú
sorvadást és reménytelenséget nem adta volna át hitelesen egy pörgős, feszes
regény. Van időnk beleélni magunkat a ropogó jégmezők baljós hangulatába,
elmerülni a tudatalattiból feltörő őrületben. Emellett tisztelem és szeretem
Simmons alaposságát és türelmét – a regény mögött precíz háttérkutatás látszik
mind a Franklin-expedíció, mind pedig az inuitok kultúrája tekintetében, az
ismeretlen részeket pedig az írói fantázia tölti ki, természetesen a
megszerzett információk feldolgozásával.
Ha valamit mégis kihúznék belőle, az a gyakori ismétlések egy része
volna (indokolt a szerepeltetésük, hiszen ilyen terjedelem és szereplőmennyiség
mellett ki emlékszik minden részletre pontosan? ugyanakkor mégis soknak éreztem
néhol), másrészt pedig talán maga a szörny. Nincs bajom a misztikummal, de ez a
történet anélkül is nagyon erős lett volna, hogy egy emberfeletti entitás
abuzálja a legénységet – az emberek között sokkal rosszabb is volt holmi
hatalmas emberfaló macinál, és a valós gonoszt nem olyan könnyű távolsággal
kezelni, mint egy szörnyet. A Franklin-expedíciónak hihetetlen mennyiségű irodalma van,
és számos irodalmi, képzőművészeti és mozgóképes alkotás is emléket állít neki,
a korabeli (és későbbi) médiavisszhangról nem is beszélve. A kutatások azóta
részletesen rekonstruálták, mi történhetett az expedícióval, tehát a cselekmény
váza adott volt, és realista eszköztárral is nagyon erős lehetett volna a könyv. Ennek ellenére a „kiszínezett” verzió is élvezetes volt, a
végére pedig össze is állt; az eszkimó mitológia, az írói képzelet és Simmons
remek dramaturgiai érzéke lebilincselő végeredményt hozott.
Edwin Landseer: Ember tervez, Isten végez (1864) |
A másik érdekes hozadéka a könyvnek, hogy ráébresztett, az emberek udvariasabbak, ha egy ilyen
veszélyes méretű kötet van a kezemben a metrón. Egészen döbbenetes, mennyire
másképpen viselkedtek velem, amíg ezzel a könyvvel mászkáltam. Átadták a
helyüket („Ülve jobb olvasni!”), udvariasan előreengedtek, mosolyogtak és
miegymás. Persze ez csak kellemes bónusz volt az igazán lebilincselő történet mellé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése